23 maja 2023

Rękojmia i gwarancja

Odebrałeś swoje wymarzone mieszkanie, zaczynasz w nim mieszkać i nagle… coś przestaje działać. Frustrujesz się, bo przecież dopiero co się do niego wprowadziłeś, wszystko jeszcze pachnie świeżością. Co w takiej sytuacji zrobić?

Dzisiaj dowiesz się, jak egzekwować swoje prawa w odniesieniu do powstałych usterek i wad w nowym mieszkaniu.

Różnice między rękojmią i gwarancją

Rękojmia

Jest to odpowiedzialność sprzedającego za wady (fizyczne i prawne) względem Ciebie jako kupującego. Wynika ona z kodeksu cywilnego, ale może być modyfikowana (rozszerzana, ograniczana lub wyłączona) w umowie. Podstawą dochodzenia roszczeń jest ujawnienie się (w odpowiednim czasie) wady rzeczy, która została kupiona.

Gwarancja

Obejmuje tylko to, co zostało wskazane w gwarancji. Ten rodzaj odpowiedzialności musi być wprost wskazany w umowie – inaczej nie obowiązuje i najczęściej sprowadza się do odpowiedzialności za to, że rzecz nie ma określonych właściwości.

RękojmiaGwarancja
Jeśli nie umówiliście się inaczej w umowie, z rękojmi możesz domagać się:
– wymiany rzeczy na wolną od wad,
– usunięcia wady rzeczy (naprawa).

Ponadto kupujący może złożyć oświadczenie o:
– obniżeniu ceny,
– odstąpieniu od umowy.
Prawa z gwarancji sprowadzają się do tego, co wskazano w gwarancji (w umowie).
Mogą to być np.:
– wymiana rzeczy na nową,
– naprawienie rzeczy,
– zwrot zapłaconej ceny,
– domaganie się innych usług.

Jak długo trwają uprawnienia do zgłaszania roszczeń z rękojmi i gwarancji?

RękojmiaGwarancja
Towary – 2 lata 
Wady nieruchomości – 5 lat 
Czas liczony od dnia wydania rzeczy, może być modyfikowany w umowie.
Ustalana indywidualnie w umowie. Zwykle jest to 24-36 miesięcy (2-3 lata), licząc od dnia wydania rzeczy.

Od kogo mogę dochodzić swoich praw? 

To zależy, co się zepsuło. Poniżej opiszemy kilka przykładów:

  • popękane ściany wskutek pracowania budynku (najczęściej w okolicach otworów okiennych) – od dewelopera,
  • popękany silikon wokół umywalki – od wykonawcy remontu,
  • niedomykające się szafki w kuchni – od wykonawcy remontu/stolarza (jeśli był inny, niż wykonawca),
  • zepsuta pralka/lodówka – od sprzedawcy pralki lub wykonawcy remontu – jeśli to on ją kupił i dostarczył.

Procedura reklamacyjna zawarta w umowie

Zwykle procedura reklamacyjna (zarówno w odniesieniu do gwarancji, jak i rękojmi) jest opisana bezpośrednio w umowie lub w załączniku do niej. Powinny się znaleźć w niej następujące informacje:

  • jak zgłosić wadę,
  • czas na ustosunkowanie się sprzedawcy, czy uznaje/nie uznaje wadę,
  • czy będzie konieczna wizyta przedstawiciela sprzedawcy u Ciebie w domu lub czy powinieneś dostarczyć dowód powstania wady do sprzedawcy,
  • zasady dostarczenia rzeczy do sprzedawcy w celu usunięcia wady,
  • czas naprawy rzeczy lub czas dostarczenia nowej.

Procedura reklamacyjna – brak zapisów w umowie

Rękojmia

Jeśli procedura dotycząca rękojmi nie została wprost wskazana w umowie, być może trzeba będzie uzbroić się  w cierpliwość. Co prawda brak jest przepisu, który wskazywałby na konkretny termin, który wiąże sprzedawcę, ale powinien on usunąć wadę (wymienić rzecz na wolną od wad) w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

Gwarancja 

Jeśli procedura dotycząca gwarancji nie została wprost wskazana w umowie, należy sięgnąć po zapisy kodeksu cywilnego. Sprzedawca wówczas powinien wykonać swoje obowiązki niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni.  Jeśli przekroczy ten termin, masz prawo domagać się odszkodowania za opóźnienie. 

Gwarant powinien dostarczyć rzecz wolną od wad do miejsca wskazanego w gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

Czego nie obejmuje rękojmia lub gwarancja?

Nie możesz domagać się naprawienia rzeczy, jeśli przyczyniłeś się do powstania jej wady lub jeśli wada powstała na skutek nieprawidłowego używania tej rzeczy.

***

To już ostatni wpis z cyklu “KUPUJEMY MIESZKANIE OD DEWELOPERA”. Obserwuj nas w social mediach, aby dowiedzieć się, co będzie tematyką kolejnego cyklu tworzonego we współpracy z radcą prawnym Anną Kamieniecką-Woźniak (autor bloga Popatrz w Prawo, popatrzwprawo.pl).

****

Niniejszy cykl tworzony jest we współpracy z radcą prawnym Anną Kamieniecką-Woźniak (autor bloga Popatrz w Prawo, popatrzwprawo.pl).

Cykl nie jest poradą czy opinią prawną i powinien być traktowany jako cykl edukacyjny w zakresie omawianych zagadnień. Wszystkie zamieszczone tutaj materiały mają charakter wyłącznie informacyjny. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za działania i czynności podejmowane przez Czytelnika na podstawie informacji zawartych w publikacji. Wszelkie materiały są także chronione prawem autorskim. 

Przewiń do góry