8 marca 2022

Mikroapartament w Łodzi – przygotowania do remontu

Wracamy do tematu jednego z naszych poprzednich wpisów - czyli remont mieszkania. Przypominamy, że celem naszych prac projektowych jest mikroapartament, znajdujący się w rewitalizowanej kamienicy w Łodzi przy ul. Wólczańskiej.

W dzisiejszym wpisie skupimy się na przygotowaniach do remontu. Zamierzamy przedstawić „krok po kroku” cały proces, abyście wiedzieli, na co ewentualnie trzeba zwracać uwagę, żeby wszystko poszło jak najbardziej sprawnie.
Remont – większość ludzi kojarzy to słowo z dźwiękiem skuwania, zapachem farby, pyłem i wiecznym sprzątaniem. Cóż, są to nieodłączne elementy tego typu przedsięwzięcia i przy odpowiednim przygotowaniu nie ma co się nimi przerażać.

Na co więc należy zwrócić uwagę przygotowując się do remontu?

Oto 7 najważniejszych kroków: 

1. Zebranie odpowiednich dokumentów i pozwoleń – najpierw musimy sporządzić projekt i złożyć go do administracji budynku. Administracja powinna wydać nam pozwolenie na wykonanie remontu. W przypadku, gdy budynek wpisany jest do rejestru zabytków, niezbędne jest zatwierdzenie projektu przez konserwatora, a następnie uzyskanie pozwolenia na budowę w urzędzie gminy/miasta. Jeżeli remont ma polegać tylko na pomalowaniu ścian, nie musimy tego zgłaszać w administracji. 

2. Projekt koncepcyjny – jest to ogólna idea, która przedstawia aranżację wnętrza i pozwala na wybór stylu, w jakim urządzimy mieszkanie (styl loft, skandynawski itd). Pozwala też na dobór wyposażenia mieszkania. Architekt może również wykonać wizualizacje, aby dokładniej uzgodnić z nami wszelkie oczekiwania. 

3. Projekt wykonawczy, wielobranżowy – bez tego projektu ekipa remontowa nie może rozpocząć prac. Zawiera on również schemat rozmieszczenia instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i centralnego ogrzewania. Zaznacza się w nim wszystkie punkty elektryczne (gniazdka, włączniki) oraz wymiary z opisami. Coraz częściej decydujemy się na montaż klimatyzacji, dlatego warto na tym etapie to przewidzieć, aby nie kolidowało to z innymi instalacjami.

4. Zaplanowanie budżetu – w kwestiach z tym związanych pomoże nam m.in. współpraca z doświadczoną pracownią, zajmującą się kompleksowo projektowaniem i realizacją wnętrz. Podpisując umowę z biurem projektowym czy wykonawcami będziemy mogli ustalić dokładne koszty prac, zakupu materiałów budowlanych i wykończeniowych itp.

5. Harmonogram – wykonawca powinien przedstawić zakres robót, z dokładnym przedstawieniem kolejności ich wykonywania.

6. Zebranie materiałów budowlanych – niezbędne jest utrzymywanie kontaktu z wykonawcą, aby uniknąć nieporozumień. Warto też wcześniej zorientować się w cenach i terminach dostawy.

7. Nadzór architekta – niejednokrotnie przydaje się podczas realizacji projektu, gdy pojawiają się nieoczekiwane sytuacje budowlane i należy szybko podjąć decyzję. Z doświadczenia wiemy, że jeśli w trakcie realizacji projektu decydujemy się na drobniejsze zmiany, np. zastosowanie innego koloru czy struktury, to z reguły wychodzą one na gorsze. Nadzór powinien zatem koncentrować się na sprawdzaniu, czy najważniejsze etapy remontu przebiegają prawidłowo.

Nasz mikroapartament znajduje się w kamienicy poddanej rewitalizacji, dlatego też będąc w podobnej sytuacji warto zorientować się, jaki jest zakres robót przeprowadzanych w obiekcie. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ może się okazać, że deweloper – bądź inny zarządca obiektu – ma w umowie zawarte koszty, które być może musielibyśmy ponieść my.

Warto zwrócić uwagę na to, że wymiana instalacji elektrycznej, przekładanie hydrauliki czy wymiana i montaż odpowiednich okien” może być dużym problemem technicznym, szczególnie w starych budynkach i może wiązać się ze szczegółowym projektem i co zatem idzie większymi kosztami.

Kolejnym, istotnym elementem jest czytelny projekt i wizualizacje końcowe. Nasz mikroapartament powstaje w oparciu o projekt, który wybrał klient po przedstawieniu mu kilku propozycji. Niejednokrotnie zdarza się, że efekt po zakończonych pracach nieco odbiega od tego, czego oczekiwaliśmy. Niestety częstą przyczyną są niedomówienia, spowodowane brakiem bądź źle wykonanym projektem. Starajmy się unikać błędu, kiedy wygląd docelowy jest wyłącznie w naszej wyobraźni, a nie ma odwzorowania w odpowiednim projekcie. W przeciwnym razie może okazać się, że na ścianie zamiast wymarzonego koloru Very Peri zobaczymy najzwyklejszy odcień fioletowego.

Poniżej prezentujemy wykonane na potrzeby projektu aranżacje mikroapartamentu – części dziennej oraz łazienki. Wybrane przez klienta aranżacje zaprezentowaliśmy we wpisie „Małe jest piękne, czyli mikroapartamenty dla każdego!”.

Bez wątpienia bardzo ważną kwestią jest dobór materiałów wykończeniowych pod względem jakości. Obecnie na rynku materiałów panuje istny boom. Cena za materiały budowlane w niektórych przypadkach zwiększyła się kilkakrotnie i nie zapowiada się na obniżki. W takim wypadku dobrym wyjściem jest podpisanie odpowiedniej umowy z wykonawcą remontu – wliczenie materiału w cenę m2 robót pozwoli nam na uniknięcie niemiłych niespodzianek, jak również wyręczy ze żmudnego procesu poszukiwań.

Mikroapartament w Łodzi, o którym piszemy, remontowany jest przez ekipy fachowców, z którymi współpracujemy od lat i dzięki temu mamy gwarancję, że na każdym etapie użyte są materiały adekwatne do naszych wymagań. Uważamy, iż jest to najważniejsza część procesu – zaufany wykonawca to tak naprawdę pewność, że remont zakończy się o czasie, koszty nie będą odbiegały od wstępnie ustalonych i ewentualne poprawki będą wliczone w cały kosztorys.

Dodatkowo, jak już wspomnieliśmy wcześniej, kamienica, w której znajduje się nasz mikroapartament, poddana jest rewitalizacji obejmującej remont elewacji. Do tego elementu robót remontowych wrócimy w innym wpisie. A już w najbliższym czasie postaramy się przedstawić listę materiałów, które zostaną użyte podczas prac, jak również zakres wykonywanych robót.

Architekt radzi:

Zachęcamy do podpisania umowy z biurem projektowym i wykonawcą. Ważne, aby umowa zawierała koszt projektu, robocizny oraz materiałów i wyposażenia. Tylko wtedy unikniemy przykrych niespodzianek związanych z nieprzewidzianymi wydatkami.

Najlepiej korzystać z usług sprawdzonych i polecanych firm, które mogą pochwalić się sporym doświadczeniem w branży. Nie zalecamy współpracy z firmą/osobą z „łapanki”, bo może się okazać, że koszty końcowe mogą wzrosnąć. 

***

W przyszłym tygodniu zapraszamy na kolejny wpis z cyklu „Nasze realizacje – mikroapartament w Łodzi”, w którym będziemy kontynuować relację z remontu mikroapartamentu w Łodzi.

Przewiń do góry